Tervetuloa, Ole hyvä ja Kirjaudu tai Luo itsellesi tunnus
Olet täällä: Tuvan etusivu → Forum Home → Yleinen keskustelu → Tekniikka ja Käsittely → Thread
Ken havittelee rengassalamaa Sonyyn/Konica-Minoltaan, niin ihan vaan tiedoksi, että Dörr on alkanut valmistaa mallia Dörr DAF 14 TTL myös ko. kiinnityksellä (Canoniin ja Nikoniin noita on saanut jo aiemmin).
Tuota tuo maahan ainakin Ed-Mark http://www.ed-mark.fi/edmarknew/ mutta ei näytä vieläkään löytyvän kotimaisten kauppiaitten nettihinnastoista.
Tuota syksyllä kyselin suoraan maahantuojalta ja kertoivat marraskuussa saavansa noita maahan ja jakeluun. Pyysivät kyselemään saatavuutta mm. TopShotista. Kun ko. kaupasta kyselin joskus tammikuussa tuloksetta niin tilasin saksasta TechnikDirekt nimisestä puljusta http://www.technikdirekt.de/main/en/page.html
Hinnaksi tuli kotiovelle kannettuna postikuluineen n. 95 euroa ja laite oli minulla neljäntenä päivänä tilauksen jättämisen jälkeen.
Teknisiä tietoja suomeksi kapistuksesta löytyy mm. TopShotin sivulta (tämä tosin Canonin kiinnityksellä mutta tiedot samat kuin Sonyn) http://www.topshot.fi/product_info.php?pid=3786&sid=53c8dbc63a15023a495158c05cc1d228
Tuota olen testaillut nyt jonkun verran ja todennut tehtävänsä täyttäväksi laitteeksi. Valotukset ovat kohdallaan ja teho riittää erinomaisesti makrokuvaukseen.
Aika heppoisen oloinen rakenteeltaan on varsinkin tuo salamakenkään kiinnitettävä ohjausosa ja sisältää vain virtakytkimen ja kaksi pientä merkkivaloa. Salamaosan kiinnitys suodinkierteeseen on turhan hidas tehdä. Saisi olla jonkinlainen pikakiinnitys. Mutta kun hinta on aika edullinen niin nämä seikat voi sietää.
Ihan mielenkiintoinen tuttavuus varmaan, itse kuitenkin päädyin jo aiemmin aavistuksen kalliimpaan (kotimaan hinnoilla n. 250 €). Lisärahalla saa ainakin tuon kaipaamasi pikakiinnityksen tai siis kiinnitysrengas[1] täytyy jaksaa kiinnittää objektiiviin, mutta sitten voikin kiinnittää ja irroittaa salaman vaivatta kun vain painaa lukitusnappeja sivulla. Ja käytännöllisyyttä oikeastaan lisää sekin, että toimintaperiaatteena on orjasalama eli rengassalamalla ei ole erillistä ohjausyksikköä vaan joko kameran oma salama tai kameraan liitetty toinen salamalaite laukaisee rengassalaman. Ratkaisun negatiivisena puolena on toki, että rengassalama painaa hiukka enemmän kun siihen pitää mahduttaa paristot/akut (2×AAA) ja että siltikin myös kameran/irtosalaman virtaa kuluu. Niin ja sellaisten kameroiden, joissa ei ole sisäänrakennettua salamaa, seuraksi tarvitaan se irtosalama, itsekin menin ja ostin Sony HVL-F20AM:n kun kaipasin α-900:n seuraksi pientä ja kätevää salamaa, jollaiseksi tuon onkin osoittautunut. Tai olisihan minulla jo ennestäänkin ollut Minolta 5600 D, mutta se on vähän turhan järeä rengassalaman ohjaajaksi, erityisesti kun tuolloin ei oikein voisi käyttää rengassalaman mukana tullutta mustaa muoviklipsiä, jolla voi peittää ohjaavasta salamasta lähtevän turhan näkyvän valon.
[1] Vakiona mukana 52, 55 ja 58 millimetrin suodinkierteisiin käyvät, isompia saa sitten rahalla lisää, itse ostin tuossa taannoin 72 mm renkaankin kun tahdon käyttää tuota myös Tamronin 180/3.5 makron seurana.