Tervetuloa, Ole hyvä ja Kirjaudu tai Luo itsellesi tunnus
Olet täällä: Tuvan etusivu → Forum Home → Luonto ja me → Keskustelua luonnosta! → Thread
Kalajoki,Letonnokka, 11.10.2009
180.merisirri,Calidris maritima, aamun paikallisena,lähti muutolle ennen puoltapäivää
Kuljun saostusallas Raahe, 24.12.2009
181.pikku-uikku,Tachybaptus ruficollis (1.bongaus)
Kuljun saostusallas Raahe, 24.12.2009
181.pikku-uikku,Tachybaptus ruficollis (1.bongaus)Onnittelut puikusta ja siitä se pongarin ura alkoi. Sinähän ohitat pian eliksissä tällaisen, joka on jättänyt bongailun vähemmälle
![]()
Voi siihen tosin mennä aikaa, kun minulla Suomen lintueliksiä on lähes tuplaten enemmän.
Juu ei bongausta
Oli vain niin hyvästi reitin varrella, että piti tsekata.Ei ollu edes “lintuputki” matkassa kun vasta matkalla muistin uikun.Onhan tämä vähän tahra lajiluettelossa kun tälläin tuli.Eikä tuntunu läheskään niin hyvältä kuin itse löytämä laji ![]()
Kalajoki,Letonnokka, 11.10.2009
180.merisirri,Calidris maritima, aamun paikallisena,lähti muutolle ennen puoltapäivääKuljun saostusallas Raahe, 24.12.2009
181.pikku-uikku,Tachybaptus ruficollis (1.bongaus)
Varvi Raahe, 24.1.2010
182.koskikara, Cinclus cinclus(2.bongaus,tästähän tulee tapa
)
183.rautiainen Raahe 27.4.2010
184.kultarinta Kalajoki 22.5.2010
185.luhtahuitti Kalajoki 23.5.2010
186.luhtakana Kalajoki 23.5.2010
187.satakieli Kalajoki 23.5.2010
188.sitruunavästäräkki Kalajoki 23.5.2010
Viiden eliksen viikonloppu ![]()
183.rautiainen Raahe 27.4.2010
184.kultarinta Kalajoki 22.5.2010
185.luhtahuitti Kalajoki 23.5.2010
186.luhtakana Kalajoki 23.5.2010
187.satakieli Kalajoki 23.5.2010
188.sitruunavästäräkki Kalajoki 23.5.2010Viiden eliksen viikonloppu
Siinä on eeeliksiä kerrakseen, vaikka pitemmälläkin aikajaksolla.
Tuurilla ne laivatkin….
189. 22.3 Kurki Vimpelin Kakkurinjärvi
190. 22.3 laulujoutsen Vimpelin kakkurinjärvi
191. 23.3 Liro - ” -
192. 22. - 23.3 Pikkulokki -” -
193. 22. - 23.3 Naurulokki - ” -
194. 22. - 23.3 Kalatiira - ” -
195. 22. - 23.3 Telkkä, uros ja naaras - ” -
196. 22. - 23.3 Käki - ” -
197. 22. - 23.3 Korppi - ” -
(Siinäpä 2 päivän kalareissun lintuhavaintoja, ihan kaikkea en edes jaksa luetella räkättirastaasta lähtien.)
Mitä? Pitiks tähän kirjoittaa jotain viisastakin?
Ei, en ole luontokuvaaja. Minä vain kuvaan maisemia ja elikoita.
Keniankottarainen, jotain ehkä 600-700 välillä. Tarkkaa lukua en tiedä. Kuvattu jo 8.2.2010, mutta tunnistettu vasta tänään.
http://www.markkusalonen.fi
Joitain kuvia, enimmäkseen lintuja ja entistä sekavampi blogi ![]()
Tänään eka ritariperhonen tänä vuonna muttei kuvaa vieläkään digille. ![]()
Tuurilla ne laivatkin….
Minulle on tullut lyhyen ajan sisällä kolme uutta lintuelistä:
no 200. suopöllö, Kerimäki
no 201. merikihu, Rantasalmi
no 202. idänuunilintu, Rantasalmi
www.finntrek.kuvat.fi
Pääsit 200. yli, siitä se hieman vaikeutuu.
http://www.markkusalonen.fi
Joitain kuvia, enimmäkseen lintuja ja entistä sekavampi blogi ![]()
Tänä vuonna on tullut pitkästä aikaa lintueliskin, lyhytnokkahanhi tuossa lähipellolla.
Laskeskelin karkeasti tuossa lintuelikset ja päädyin lukuun 219. Eihän se kovin paljon ole 41 vuoden harrastuksen aikana ja varmaan herättää tosibongarissa lähinnä sääliä. Olen joskus näillä forumeilla kertonut mielipiteeni bongauksesta joten annetaan sen asian olla.
Nuo 219 lajia ovat kertyneet siten, että omassa kotipihassa tai sieltä käsin olen havainnut tasan 150 lajia. Jos sädettä pihasta katsoen kasvatetaan 10 kilometriin, luku on 188. Näitä kutsutaan kuulemma nykyisin ekopinnoiksi. Kauempaa on siis kertynyt vain 31 lajia.
Lintuja voi harrastaa monella tavalla.
Tee henkilökohtainen ratkaisu puhtaan ympäristön ja monimuotoisen
luonnon turvaamiseksi! Liity luonnonsuojeluliiton jäseneksi osoitteessa
http://www.sll.fi/lomakkeet/liity
Itä-Suomen luontoblogi http://isihmeet.blogspot.com/
Tänä vuonna on tullut pitkästä aikaa lintueliskin, lyhytnokkahanhi tuossa lähipellolla.
Laskeskelin karkeasti tuossa lintuelikset ja päädyin lukuun 219. Eihän se kovin paljon ole 41 vuoden harrastuksen aikana ja varmaan herättää tosibongarissa lähinnä sääliä. Olen joskus näillä forumeilla kertonut mielipiteeni bongauksesta joten annetaan sen asian olla.
Nuo 219 lajia ovat kertyneet siten, että omassa kotipihassa tai sieltä käsin olen havainnut tasan 150 lajia. Jos sädettä pihasta katsoen kasvatetaan 10 kilometriin, luku on 188. Näitä kutsutaan kuulemma nykyisin ekopinnoiksi. Kauempaa on siis kertynyt vain 31 lajia.
Mun lajiluettelo on tullu kolmesta kunnasta
Kuukkeli on ainoa laji Raahen ja Kalajoen ulkopuolelta.
Lintuja minäkin harrastan monella tavalla. Suurin osa lintuharrastuksestani on normaalia spontaania retkeilyä hyvillä ja vähemmän hyvillä lintupaikoilla. Elämänpinnalajeja on kertynyt Suomessa 384 siksi että olen niin vanha ja kauan niitä kerännyt, että niitä on vuosikymmenten mittaan vähän laiskemmallakin bongausaktiivisuudella kertynyt. Bongaus on vain osa harrastusta mutta mielenkiintoinen sellainen. Ei äkkilähtöjä uusien pinnojen perään enää tule kuin pari- kolme kertaa vuodessa. Nyt tosin mahdollisuus lähteä pinnojen perään on huomattavasti helpompaa, kun eläkepäivät alkoivat 1.6.2010. Jos joku ei pidä bongauksesta niin ei sille mitään voi, mutta yritetään harrastaa lintuja kukin tavallamme muiden tyylejä ja tapoja tuomitsematta.
189.viitakerttunen, Raahe, 5.6.2010
14.okatytönkorento, Raahe, 7.6.2010
15.vihertytönkorento, Raahe, 8.6.2010
Olipas tämmöiselle selkärangattomat -noviisille tänään hieno päivä.
Neljässä tunnissa kolme perhoselistä ja kaksi korentoelistä:
Täpläpapurikko, kalliosinisiipi, karttaperhonen, litteähukankorento ja aitojokikorento.
![]()
48. ketokultasiipi
49. pikkuapollo
Viidenkympin raja häämöttää.. Mahdollisia sen rikkojia vois olla suokeltaperhonen, idänniittyperhonen, ruskosinisiipi tai saraikkoniittyperhonen.
Kaunista on ettei ole mitään ylimääräistä.
kuvvii
KalPa - Real Madrid
Tänään koiranulkoilutuslenkillä otin kännykkäkameralla kuvan vesiperhosesta, joka mielestäni on jatulisirvikäs (Semblis phalaenoides). http://213.139.166.224/insectimages/browser
Sen verran olis pitänyt hätistellä, että olis nähnyt nuo takasiivet.
Tee henkilökohtainen ratkaisu puhtaan ympäristön ja monimuotoisen
luonnon turvaamiseksi! Liity luonnonsuojeluliiton jäseneksi osoitteessa
http://www.sll.fi/lomakkeet/liity
Itä-Suomen luontoblogi http://isihmeet.blogspot.com/