2 2
2
Lintuja lintuja…  Kommentoi tai katso kuva? Luo oma tunnus!
Kirjoitettu: 02.07.2009, 00:17      [ # 21 ]

Rank
Viestejä  392
Liperi
Liittynyt  27.07.2007

Eipä ole tullut laskettua lajimäärää. (tässäpä haastetta samalla, kun olen muutenkin järjestelemässä kuvatiedostaja uuteen uskoon) Ei se lajimäärä iso kuitenkaan ole, koska kuulun siihen kategoriaan, joka ensin kuvaa ja sitten laskee vahin… siis lajit. Pääsääntöisesti näin.
Olenkin lintutietämystäni virkistänyt ja kasvattanutkin tällä keinoin viime vuosina. Välillä liikun luonnossa ilman kameraakin ja silloinkin tulee katseltua, että mikäs tuo on ja yllättävän usein sitä edes joillakin jäljillä on. Ainakin toistaiseksi olen sentään västäräkin osannut variksesta erottaa.  vampire  Tosin on joitakin alueita, joilla lintutietämys on liki nollassa ja niiltä kaipaisinkin lisää havaintoja, jotta joskus menisi se oppi päähän lajeistakin.

Profiili

Kirjoitettu: 02.07.2009, 14:19      [ # 22 ]

RankRank
Viestejä  1836
Rantasalmi
Liittynyt  27.07.2007

Laitetaan nyt yksi naisnäkökulma asiaan (jostain syystä tämä lintuharrastaminen on kovin miehistä puuhaa)

Havaintoja aloin kirjoittamaan ylös säännöllisesti vuonna 2005. Lintuja olen opiskellut tuntemaan vuodesta 2001 lähtien. Teen havaintoni aina retkeilessä enkä käy bongaamassa. Toki keväisin käyn lintutorneilla ja muilla hyvillä lintupaikoilla, mutta se liittyy muuhunkin kevään seurantaan.

Elikset:199
Suomi pinnat:176
Maakuntapinnat (Etelä-Savo):157
Pihapinnat:93

Siinäpä tärkeimmät. On mulla huussipinnatkin, mutta jääkön toiseen kertaan asian selittäminen ...

Ai niin, ja 2009 vuodareita on kasassa 114, viimeisempänä pensassirkkalintu viime yöltä.

Kuvauspinnoja Suomesta on seuraavasti (epävirallinen):

-lintuja 126 lajia
-perhosia (kaikki ryhmät) 141 lajia
-kasveja 169 lajia

Sitten muutama muu seurakunta : kukkakärpäsiä kasassa 23 lajia, kovakuoriaisa 52 lajia ym ym
Nämä siis kaikki tunnistettuja.

Kasvit ovat pahasti jääneet muun lajiston jälkeen ja huomaan että ihan tavallisista lajeista on puutetta. Vasta tänä vuonna kuvasin mm tuomen ja pihlajan!

Profiili

Kirjoitettu: 06.07.2009, 08:39      [ # 23 ]

Rank
Viestejä  204
Liittynyt  08.03.2008

Kuvauspinnoja 142, joissa kieltämättä on osa “nähty on” kuvia.
Eliksiä 182. 

Laitetaan nyt vielä nuo perhosetkin.
Kuvia 174 lajista, jos lasketaan toukatkin mukaan.
Havaintoja 424 lajista (ns.suurperhoset).

Profiili

Kirjoitettu: 06.07.2009, 22:38      [ # 24 ]

Rank
Viestejä  217
Turku
Liittynyt  27.07.2007

Pitkään lintuja harrastaneena minulla on Suomessa havaittuja lajeja koossa 380, viimeksi bongattuna Kalajoen Holmanperän kirjorastas 16.6.-09. Suomen bongarikärkeen (407 lajia) on saavuttamaton ero, koska uusia lajeja tulee vuosittain enää 1-2 lajia. Bongauksen lisäksi staijaan ja komppaan hyvillä ja vähemmän hyvillä lintupaikoilla. Joistakin erikoisemmista listauksistani mainittakoon, että mm. tammikuun ensimmäisenä päivänä kautta aikojen havaitsemiani ns. eka-ekaa -lajeja minulla on 127. Silloin on lyhyt valoisa aika, joten lajien etsiminen täytyy aina sinä päivänä suunnitella tarkkaan, jotta ehtii tiedossaolevat uudet lajit näkemään. Joitakin paikka- ja aluelistauksiakin pidän yllä. Kuvaamieni lintulajien lukumäärää en ole laskenut.
On tämä lintuharrastus monipuolista ja mielenkiintoista vielä näin vanhoilla päivilläkin.

Tein ensimmäiset havaintomuistiinpanot pikkupoikana vuonna 1959, ja siitä lähtien on ollut katkeamaton sarja havaintovihkojen täyttöä. On niitä jo melkoinen pino kaapissa. Lintuharrastus on hauska ja mielenkiintoinen elämäntapa; voin suositella.

Profiili

2 2
2

‹‹ Keitä pesii pihassasi?      Kuollut joutsen ››