Tervetuloa, Ole hyvä ja Kirjaudu tai Luo itsellesi tunnus
Olet täällä: Tuvan etusivu → Forum Home → Luonto ja me → Vaellus → Thread
Goretex-pellet voivat suksia kuuseen vedenpitävyyksiensä kanssa kun vastaan pistetään kumisaappaat, mukavuus ei tosin ole jalassa ihan samaa luokkaa.
Sanavalinnasta voi aistia lievää asenteellisuutta ja kenties kokemuksen puutetta. Ei-kumisaappaita on vaikea saada yhtä vedenpitäviksi kuin kumisaappaita, mutta huonosti tukevilla kengillä on hyvin vaikea edetä pitkää matkaa vaikeassa maastossa. Jo niin yksinkertainen seikka kuin pohjan kiertojäykkyys ja jäykkyys vaikuttavat ratkaisevasti jalkapohjien voimavaroihin ja kestoon eikä sitä vaikeaa maastoa tarvitse etsiä ulkomailta. Fakta on, että kumisaappaan pohjaa ei voida rakentaa kovin jäykäksi sen varren löysyyden takia muun kokonaisuuden kärsimättä. On olemassa mm. sellaisia jalkineratkaisuja, joissa jalkaterä on kumiseosta ja varsi vedenpitäväksi kyllästettävää nahkaa vaelluskengän tapaan. Näitä löytyy mm. Lundhagsin mallistossa.
Mitä tulee muihin vaellusvarusteisiin ja vaeltamiseen ylipäänsä, suosittelen kääntymään vaellusnet.com sivuston puoleen. Tässä voisi kuitenkin mainita sellaisen vinkin, että jalkojen teippaaminen urheiluteipillä yhdessä säännöllisen jalkapesun kanssa estää tehokkaasti rakkojen ja hiertymien syntymistä.
www.anttihaataja.kuvat.fi
www.anttihaataja.wordpress.com
Goretex-pellet voivat suksia kuuseen vedenpitävyyksiensä kanssa kun vastaan pistetään kumisaappaat, mukavuus ei tosin ole jalassa ihan samaa luokkaa.
Sanavalinnasta voi aistia lievää asenteellisuutta ja kenties kokemuksen puutetta. Ei-kumisaappaita on vaikea saada yhtä vedenpitäviksi kuin kumisaappaita, mutta huonosti tukevilla kengillä on hyvin vaikea edetä pitkää matkaa vaikeassa maastossa. Jo niin yksinkertainen seikka kuin pohjan kiertojäykkyys ja jäykkyys vaikuttavat ratkaisevasti jalkapohjien voimavaroihin ja kestoon eikä sitä vaikeaa maastoa tarvitse etsiä ulkomailta. Fakta on, että kumisaappaan pohjaa ei voida rakentaa kovin jäykäksi sen varren löysyyden takia muun kokonaisuuden kärsimättä. On olemassa mm. sellaisia jalkineratkaisuja, joissa jalkaterä on kumiseosta ja varsi vedenpitäväksi kyllästettävää nahkaa vaelluskengän tapaan. Näitä löytyy mm. Lundhagsin mallistossa.
Mitä tulee muihin vaellusvarusteisiin ja vaeltamiseen ylipäänsä, suosittelen kääntymään vaellusnet.com sivuston puoleen. Tässä voisi kuitenkin mainita sellaisen vinkin, että jalkojen teippaaminen urheiluteipillä yhdessä säännöllisen jalkapesun kanssa estää tehokkaasti rakkojen ja hiertymien syntymistä.
Hyvin samoilla linjoilla Antin kanssa. Kumisaappaiden edut ovat varma vedenpitävyys ja se, että niillä voi kahlailla syvemmissäkin lammikoissa, mikä on aika kätevää etenkin kuvaamisen kannalta. Pidemmälle vaellukselle en kumisaappailla lähtisi, sen verran huonoja kokemuksia niistä on.
Esim. Inov-8 (http://inov-8.com/) valmistaa laadukkaita/kevyitä gorekenkiä, ja kohtuuhintaisiakin ovat. Myönnettäköön, että kuluvat rikki varmaan helpommin kuin kumisaappaat. Mikäli on tarvetta kahlailla, niin ottaa sitten vaikka kengät pois :D Yks vaihtoehto on käyttää vedenpitäviä sukkia tai hankkia jonkin sortin kahluusaappaat, jotka vedetään vaelluskenkien päälle.
Juppajee, mutta oikeasti todella hyvät vaellusjalkineet maksavat satoja euroja. Kumisaappaistakaan ei kannata halvimpia ostaa, ne nokian talvimalliset kontiot maksavat 80€. Goretexpellet nyt oli vain sutkaisu jonka olen kuullut jostain erälehdestä. Kumisaappaan pohja ei myöskään ole pitävyydessään samaa tasoa vähänkään tasokkaampien vaellusjalkineiden kanssa. Toisaalta myös kumisaappaan hyvä puoli eli vedenpitävyys, tekee jalkineesta hengittämättömän jolloin jalat hikoaa ja rakkoja syntyy helpommin. (eli kuten sanoin: mukavuus ei ole jalassa samaa luokkaa)
Valinta on itsestään kiinni, kuitenkaan noilla supermarkettien alle 50€ vaelluskengillä ei kannata lähteä edes kokeilemaan kuin lähimetsän polkuja.
PS. Vaihda sukkia useasti, itse vaihdoin 40km matkalla kolmesti, eikä tullut rakon rakkoa eikä yhtään hiertymiä. Heti vain sukat vaihtoon kun jalat alkaa tuntua hikisiltä ja jalassa olleet sukat voipi ripustaa rinkan ulkopuolelle roikkumaan jossa ne kuivuvat taas käyttökuntoisiksi.
Vaellussukat ovat hyvä keksintö, paljon parempi vaihtoehto kuin tavallinen froteesukka.
Mitä? Pitiks tähän kirjoittaa jotain viisastakin?
Ei, en ole luontokuvaaja. Minä vain kuvaan maisemia ja elikoita.
Mulla on yks kaveri jonka jalat on ihan oudot. Se oikeen nauttii vaeltaa sellasilla halvoilla kontio-kumisaappailla. Mulla tulee muutaman kilsan matkalla jo kauheet hiertymät sellasissa. Pohjakin on niin kova, että alkaa jalkapohjassa vetää suonta. Ei muuta kun kaveri vetää menemään niillä tukkaputkella ja silmälasit väärinpäin ujeltaen päässä.
Itse käytän Haltin Drymax kenkiä jotka makso joskus jotain 150 eskoa. Ihan jees kengät on eikä hierrä koskaan.
Elokuvamusiikin säveltäjä, luonto/Videokuvaaja Uudeltamaalta.
http://www.pekkatarvainen.com/
http://www.youtube.com/user/ptarvain
http://www.ultimatesurvival.suntuubi.com/
Aina olen vaeltanut vain kummisaappaissa ja rakkojakin tullut erittäin harvoin. Villasukat kesälläkin saappaissa. Ja voi sitä nautintoa, kun määränpäässä saa riisua hikiset saappaat jalasta ja varpaatkin pääsevät taas hengittämään.
Valinta on itsestään kiinni, kuitenkaan noilla supermarkettien alle 50€ vaelluskengillä ei kannata lähteä edes kokeilemaan kuin lähimetsän polkuja.
No ei näinkään. Olen kulkenut 3 euron Norjan armeijan ylijäämäkumppareilla Kaldoaivin halki.
www.anttihaataja.kuvat.fi
www.anttihaataja.wordpress.com
No ei näinkään. Olen kulkenut 3 euron Norjan armeijan ylijäämäkumppareilla Kaldoaivin halki.
Niin siis ne ovat kuitenkin suunniteltu Norjan armeijan käyttöön ja marsseille toisin kuin nuo halpalenkkarit mitä retkeilyvälineinä supermarketeissa myydään… ne kun ei sovellu oikein edes kävelemiseen eivätkä kestä käyttöä.
makuasia sanos koira kun…
Niin siis ne ovat kuitenkin suunniteltu Norjan armeijan käyttöön ja marsseille toisin kuin nuo halpalenkkarit mitä retkeilyvälineinä supermarketeissa myydään… ne kun ei sovellu oikein edes kävelemiseen eivätkä kestä käyttöä.
makuasia sanos koira kun…
Peesaan Jassoo… Oon ostanu sittarista pari kertaa halvat kengät ja ne on kestäneet jalassa tasan vuoden kunnes pohja on kirjaimellisesti haljennut. Nyt on ollu noi 150 eskon Haltit 4 vuotta ja menee varmaan vielä toisetkin neljä vuotta. Armeijan maiharit mulla on, mutta ne ei oo koskaan oikeen muototunu mun jalkaan ja aiheuttaa rakkoja. Noiden Haltin kenkien kans voi vaeltaa vaikka ilman sukkiakin ![]()
Elokuvamusiikin säveltäjä, luonto/Videokuvaaja Uudeltamaalta.
http://www.pekkatarvainen.com/
http://www.youtube.com/user/ptarvain
http://www.ultimatesurvival.suntuubi.com/
Mulla on yks kaveri jonka jalat on ihan oudot. Se oikeen nauttii vaeltaa sellasilla halvoilla kontio-kumisaappailla. Ei muuta kun kaveri vetää menemään niillä tukkaputkella ja silmälasit väärinpäin ujeltaen päässä.
Osu ja uppos:), vaikken tuo kaveri olekaan.
Koko ikäni Kontioilla metsämaastoa, rakkamaastoa, soita sun muita. Viimeiset 20 vuotta 2 paria / kesä - kulutuskestävyys voisi olla parempikin. Kengän tulee antaa nilkalle mahdollisuus myötäillä maastoa ja tuntea epätasaisuudet. Rakkoja jaloissani en muista kumisaappaista saaneeni ainakaan 10 vuoteen, viime kesänä uusi malli tosin kehitti jotain känsän näköistä jok akuitenkin pehmitettiin pois.
Laskettelumaastokenkämalleilla en tunne oloani turvalliseksi, en metsässä enkä kivikossa. Ikinä (vielä) en ole nivelsiteitäni niksauttanut, edes pallopeleissä - niissä tosin käytän lenkkikenkiä tms:).
Kuluvana vuonna Kontioista alkoi saamaan Classic-mallia, pohjalevyllä varustettu, hieman Original-saappaita vahvemmalla kumilla. Ne tuntuivat aivan erityisen mukavilta. Original-saappaiden laatu suorastaan romahti jokunen vuosi sitten valmistajan siirryttyä pehmeämpään materiaaliin ja olin jo niistä luopumassa…
matti
Noniin, eiköhän se kenkävalinta tällä tule jokseenkin selväksi. Jos rahaa löytyy niin kandee kahtoa Merrelit tahi jotkut muut 500 - 1000€ vaelluskengät mutta jos et ole vuorineuvos niin peruskumisaappaillakin pääsee eteenpäin. (avojaloinkin voi kokeilla, kyllähän jotkut on vaeltanut pois kairasta ilman kenkiä kun nuotio on kärventänyt kumisaappaat käyttökelvottomiksi)
Kerros nyt kuitenkin mihin suuntaan olet vaeltamassa, kuinka pitkät päivämatkat ja mihi vuodenaikaan vaellus sijoittuu?
Ainiin, nestettä sitten kannattaa nauttia matkan varrella useasti ja riittävästi. Samoin joka tauolla on aika hyvä vähän venytellä jalkalihaksia, pitää krampit loitolla.
Ny muuten sitten saa pistää viimisen naulan arkkuun tähän kumisaapas/vaelluskenkä -keskusteluun,kas tässä:
http://www.nokianfootwear.fi/everyday/taiga.php