Tervetuloa, Ole hyvä ja Kirjaudu tai Luo itsellesi tunnus

Luonto- ja luontokuvafoorumi

Olet täällä: Tuvan etusivuForum Home → Luonto ja me → Vaellus → Thread

Vaeltajan teltta

Rank

Total Posts: 412

Joined 20.07.2007

PM

Nyt pitäis päivitellä tuota kalustoa ja seuraavana ostoslistalla on teltta.
Tavoite on se, että siellä nukkuu 1 mies ja 2 koiraa (juu, keväällä tulee pointteri tuon saksanseisojan kaveriksi) +tietenkin kamat pitäis saada suojaan.

Olen tässä miettinyt Fjällrävenin Akka Shape R/S 2:sta
2.3kg on se mikä houkuttaa, tosin toi R/S 3 ei ois kuin about kilon painavempi ja hivenen väljempi.
Data ois kiva, eli jos jollain kokemusta tuon pystytyksestä, kestosta jne. 

Hyväksi havaittuja vaihtoehtoja saa tietenkin esittää myös ja varsinkin jos painossa säästää, niin se kiinnostaa erittäin paljon.
On nimittäin mukavempi kantaa vähän +painava kamerasetti, kuin paljon +painava kamerasetti wink

Rank

Total Posts: 13

Joined 20.07.2007

PM

Itse olen harkinnut 2-3 hengen telttoja ja valinta on tiivistymässä näiden kahden välille:
Helsport Fjellheimen Camp tai Hilleberg Nallo GT. Kumpikin on kevyitä ja kummastakin on kahden (n. 2,5 kg) ja kolmen hengen versiot (n. 2.7 - 2.8 kg). Fjellheimen on hiukan korkeampi, Nallossa hiukan isompi absidi. Kumpikin on myös kalliita. Esim.
http://www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=60_174&products_id=695
http://www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=60_63&products_id=315

Rank

Joined 20.07.2007

PM

Itse olen harkinnut 2-3 hengen telttoja ja valinta on tiivistymässä näiden kahden välille:
Helsport Fjellheimen Camp tai Hilleberg Nallo GT. Kumpikin on kevyitä ja kummastakin on kahden (n. 2,5 kg) ja kolmen hengen versiot (n. 2.7 - 2.8 kg). Fjellheimen on hiukan korkeampi, Nallossa hiukan isompi absidi. Kumpikin on myös kalliita. Esim.
http://www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=60_174&products_id=695
http://www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=60_63&products_id=315

Niin, eikös tuo Nallo 2GT ollut Retki-lehden testissä aika korkealla. Ton 2GT:n ja 3GT:n välillä ei ole kuin nimellinen hintaero. Painossakin vain tuo 200g, joten 3GT ois meikäläisen valinta sillä silmin.

Oon vaan jäänyt koukkuun tuohon Fjällrävenin tuotteisiin, kun tuon G1000 asusteen erehdyin ostamaan ja Kajkan rinkan.
Ei ole parempaa vaatetta vielä liikkuvalle tehty ja tuo rinkkakin ylitti kantomukavuudeltaan kaikki sille pistetyt odotukset.

Nää on varmaan kaikilla tiedossa, mutta webbikaupat tältä alalta:
http://www.scandinavianoutdoorstore.com
http://www.varuste.net
https://www.ulkoilukauppa.com/
http://www.reittipiste.fi

Noista mä yleensä selaan tuotteet. Saa lisätä linkkejä, mikäli on ‘takataskussa’ hyviä webbikauppoja.

Rank

Total Posts: 655

Joined 27.07.2007

PM

Ostat minkä vaan,niin osta semmonen missä on absidi.Itsellä nallo GT2,mahtuu hätätilassa 65kg. koiran lisäksi eukkokin sisään yöksi.

Rank

Total Posts: 933

Joined 20.07.2007

PM

Muutama vuosi sitten mietin myös kunnollisen teltan hankintaa. Tiesin jo siinä vaiheessa, että käyttöä ei tulisi olemaan edes joka vuosi sillä tykkään kulkea louteen kanssa, joten hinnakkaat Hillebergit ja Helsportit jäivät pois laskuista. Absidillinen kahden hengen malli oli haussa, sillä sooloteltoissa tulee sadekelillä hulluksi.

Päädyin sitten Kaitsunkin linkittämässä testissä mainittuun Haltin XPD Alfa II:een ja tyytyväinen olen ollut. Vajaan kilon Nallo 2 GT:tä raskaampi, mutta yli puolet halvempi.

Valmistajien ilmoittamat telttojen painot ovat usein ihan perunoita, erityisesti Fjellu on kunnostautunut tuolla saralla. Lisäksi kiinnittäisin huomiota sisäteltan korkeuteen: 90 senttiä on minusta jo aika nafti.

Rank

Total Posts: 90

Joined 27.07.2007

PM

joskus kolme vuotta sitten tuli hankittua hillebergin saivo + lumiliepeet (ostettava ja ommeltava erikseen). Valtavan hyvä, mutta painaa mukavasti. Käytössä pääosin avotunturissa yöpymiseen talvella. Kyllä se ahkiossa kulkee, mutta ei rinkassa. Tosin en ole kokeillut pelkällä ulkokuorella telttailemista, siitä kun voi erottaa erikseen sisä- ja ulkoteltan =kaksi telttaa kun hankkii tuplakaaret. Toinen pitää sadetta ja toinen hyttysiä.. valitse ny niistä kun lähet mettään smile taidan jäädä kotiin nukkuun.

Rank

Total Posts: 37

Joined 13.05.2008

PM

Retkeilyfoorumeilla merkkinä suht paljon parjatun Haltin Antarctica II on palvellut toistaiseksi hyvin. Hyvästä alennuksesta ostettuna ollut jo tähän mennessä ehdottomasti hintansa väärti. Taisi olla Retki-lehden testivoittajakin taannoin, ellen aivan väärin muista.

Rank

Joined 20.07.2007

PM

Metsästyskaverilla on tuo Hillebergin Nallo 2GT, mikä Juhallakin on…ei vielä testannut mutta tilasi sen itselleen.
Ei viittis samaakaan pistää, menee sekaisin noi kamat kohta, kun on samat kengät, säärystimiet, takit jne… housut on onneksi eri mallia 1000G ulkokuorta Fjällräveniltä wink
Kafan linkki oli ihan bueno, silti vaikuttaa tuo Fjällräven edelleen aikalailla siltä oikealta valinnalta.

a) se on kevyimmästä päästä (uskomatonta, mutta se 1kg on aika paljon kun niitä ruukkaa kasaantumaan sieltä täältä lisää sinne rinkkaan)
b) Fjällrävenin tuotteet on aika tunnetusti kestäviä ja hyvin suunniteltuja
c) Kafankin testin mukaan käytettävyydeltään huippu. (tuossahan oli RS3, mutta ei varmaan eroa RS2:een nähden paljoakaan)

Tuo väri on hivenen… hmmm… sainoisko gay, mutta onneksi sitä saa vihreänäkin, eikä pelkästään äklösinisenä.
Erottuvahan tuo maastossa olisi tuo sininen, mutta nykyään ruukkaa GPS:llä löytämään haudatutkin aarteet, joten ei muodostu pahaksi ongelmaksi.
Punainen tai keltainen olisi parempi väri kyllä, mutta sitten taas jos haluaa välttämättä olla huomaamattomasti, niin toi vihreä ajaa asian hienosti.

Absidi… mietin miten hienosti se toimisi esim. piilokojun virkana vaellusreissuilla, vai pitääkö tötterönreiät porata ?

Pohjaa tähän vähän, eli mulla ois tavoitteena olla min.3kk syksyllä 2010 tuolla Lapissa. Suurin osa erämaassa, osa sitten mökeilläkin.
Otan nyt keväällä koiranpennun ja se pitäisi saada mahdollisimman hyvin ajettua tuon syksyn aikana siihen koiran oikeaan tehtävään.
Luonnollisesti käydään fasuhommissakin, sekä pakolliset NUO-luokan kenttäkokeet, mutta nuo tunturit kyllä vetää vahvasti puoleensa.
Silloin voi reissut olla pitkiä, venyä viikoksi pariksikin yht’mittaisesti varustetäydennyksellä tahi ilman, joten tuonne kun hommaa suunnitellaan niin hyvää ja kevyttä kamaa ois hankittava.

RankRank

Total Posts: 1216

Joined 05.08.2009

PM

mulla ois tavoitteena olla min.3kk syksyllä 2010 tuolla Lapissa. Suurin osa erämaassa, osa sitten mökeilläkin.

Noh. Vieläkö oot menossa wink

Signature

www.anttihaataja.kuvat.fi
www.anttihaataja.wordpress.com

Rank

Joined 20.07.2007

PM

mulla ois tavoitteena olla min.3kk syksyllä 2010 tuolla Lapissa. Suurin osa erämaassa, osa sitten mökeilläkin.

Noh. Vieläkö oot menossa wink

Kyllä, ajat ja paikat tosin voi muuttua.
Ruåtsi ja Soomi, kerran todennäköisesti täällä sååmen laplandiassa ei saa paukutella kuin 10pv.

RankRank

Joined 05.08.2009

PM

Ruåtsi ja Soomi, kerran todennäköisesti täällä sååmen laplandiassa ei saa paukutella kuin 10pv.

No siihen on syynsä. Ite kyllä kummastelin, että Ylä-Lapissa saa ampua kuukausikaupalla. Mitä ite oon tuolla kentällä pörrännyt, ei siellä kyllä lintuja ole. Samaa olen kuullut MH:n asiantuntijoilta sekä paikallisilta tutuilta. Tunturihaukoille ei tullut yhtään ainoaa lentopoikasta Suomesta tänä vuonna (siis 2009) - se kertonee kaiken.

Mutta muutoin retkeily Pohjoisessa on hyvin kannatettavaa cool grin

Signature

Rank

Joined 20.07.2007

PM

No siihen on syynsä. Ite kyllä kummastelin, että Ylä-Lapissa saa ampua kuukausikaupalla. Mitä ite oon tuolla kentällä pörrännyt, ei siellä kyllä lintuja ole. Samaa olen kuullut MH:n asiantuntijoilta sekä paikallisilta tutuilta.

Oon kuullut hyvin toisenlaistakin viestiä ja oikeastaan kevään poikueet sen vasta kertoo, onko siellä ollenkaan metsästettävä vai ei.
Mulle oikeastaan sama, toi aika 10pv on vaan siitä ongelmallinen, ettei se vähennä lintupainetta juuri nimeksikään. Siellä vaan käydään ahkerammin se 10pv metsällä, tai ainakin paikalliset niin tekee. Tietenkin maaliskuun ansametsästys on pois, se vaikuttanee enemmänkin riistamäärälliseen metsästyspaineiseen.

Aaltoliikettähän tuo kanta tekee ja nyt ollaan siellä pohjalla ja ehkä ensi syksynä pohjalta nousemassa. Lisäksi viesti on kertonut, että Riekkokannat on hyvin paikalliset. Jossain on yllättävän hyvinkin, toisaalla totaalikato. Juoksutuslupia MH myyv kyllä ja se on tässä vaiheessa omalle koiralle tärkein homma. Eli pääsee harjoittelemaan, eikä tuo pudotus ole vielä muutoinkaan ensi syksynä mitenkään ajankohtainen. Jos tulee ajankohtaiseksi, niin pitää tehdä se fasaanilla. Vanhempi koira kun poistui muonavahvuudesta, niin siksi niillä pudotuksilla ei ole siltäkään kantilta merkitystä. Koiran työ pitää kuitenkin täydentää, kun se on siinä vaiheessa.

Ruotsissakin oli viime syksynä tuntuririekko rajoitetulla metsästysajalla, metsäriekkoa sai metsästää, vaan eipä niitä nähty Sattajärvellä.

Ps. metsästysrajoitus 10pv oli voimassa jo 2009, eikä siellä paljoa porukka käynyt 2008 vuoden puolellakaan, koska lintua ei vaan ollut.

RankRank

Joined 05.08.2009

PM

No siihen on syynsä. Ite kyllä kummastelin, että Ylä-Lapissa saa ampua kuukausikaupalla. Mitä ite oon tuolla kentällä pörrännyt, ei siellä kyllä lintuja ole. Samaa olen kuullut MH:n asiantuntijoilta sekä paikallisilta tutuilta.

Oon kuullut hyvin toisenlaistakin viestiä ja oikeastaan kevään poikueet sen vasta kertoo, onko siellä ollenkaan metsästettävä vai ei.
Mulle oikeastaan sama, toi aika 10pv on vaan siitä ongelmallinen, ettei se vähennä lintupainetta juuri nimeksikään. Siellä vaan käydään ahkerammin se 10pv metsällä, tai ainakin paikalliset niin tekee. Tietenkin maaliskuun ansametsästys on pois, se vaikuttanee enemmänkin riistamäärälliseen metsästyspaineiseen.

Aaltoliikettähän tuo kanta tekee ja nyt ollaan siellä pohjalla ja ehkä ensi syksynä pohjalta nousemassa. Lisäksi viesti on kertonut, että Riekkokannat on hyvin paikalliset. Jossain on yllättävän hyvinkin, toisaalla totaalikato. Juoksutuslupia MH myyv kyllä ja se on tässä vaiheessa omalle koiralle tärkein homma. Eli pääsee harjoittelemaan, eikä tuo pudotus ole vielä muutoinkaan ensi syksynä mitenkään ajankohtainen. Jos tulee ajankohtaiseksi, niin pitää tehdä se fasaanilla. Vanhempi koira kun poistui muonavahvuudesta, niin siksi niillä pudotuksilla ei ole siltäkään kantilta merkitystä. Koiran työ pitää kuitenkin täydentää, kun se on siinä vaiheessa.

Ruotsissakin oli viime syksynä tuntuririekko rajoitetulla metsästysajalla, metsäriekkoa sai metsästää, vaan eipä niitä nähty Sattajärvellä.

Ps. metsästysrajoitus 10pv oli voimassa jo 2009, eikä siellä paljoa porukka käynyt 2008 vuoden puolellakaan, koska lintua ei vaan ollut.

Faktat nyt aluksi vaikka oikein: riekkoa saa metsästää Inarissa, Enontekiöllä ja Utsjoella yli 4 kuukautta vuonna 2010 (2011 helmikuulle).

Toinen, mitä edelleen hirmuisesti ihmettelen, on kiertely ja kaartelu: “kesällä vasta selviää, onko siellä metsästettävää” tai vaihtoehtoisesti “koiraa pitää treenata”. Ihan ihme selityksiä tuntuu löytyvän sille, että päästään ampumaan riekkoja ja kiirunoita, vaikka jokainen kyllä älyää, että kannat ovat heikot, ja kestävin ratkaisu olisi rauhoittaa ne väliaikaisesti. Sitä paitsi noilla kesäselvityksillä ei ole mitään väliä, koska MH ei enää silloin muuta riekkolupia.

Kolmas, mikä mua kiinnostaa, on se, mistä sinä nämä “viestisi” saat? Keitä sun lähteet ovat, ketkä väittävät riekkokantojen olevan metsästyskunnossa? Mun lähteet ovat mm. heitä, ketkä työkseen tutkivat alueen luontoa. Vähän vaikea kuvitella, että viime marraskuusta olisi ihmeparantuminen tapahtunut. Painotan nyt vielä: tunturihaukalla ei ollut yhtään lentopoikasta Suomessa 2009, johtuen siitä, että pesintä vaiheessa ei riekkoja tai kiirunoita yksinkertaisesti ollut saatavilla. Mun mielestä tämä on yksi hirmu hyvä indikaattori.

No joo, mun on vaan vaikea ymmärtää, miten vauhtisokeita päätöksiä tehdään lyhytjänteisillä päämäärillä.

Signature

Rank

Joined 20.07.2007

PM

Faktat nyt aluksi vaikka oikein: riekkoa saa metsästää Inarissa, Enontekiöllä ja Utsjoella yli 4 kuukautta vuonna 2010 (2011 helmikuulle).

No sittenhän kannat on OK, jos sitä kerran saa metsästää 20.9.2010 - 30.2.2011.
Viime metsästyskaudella sitä sai metsästää 20-30.9.2009, sekä 1.1-28.2.2010
Tietenkin tiedät varmasti myös sen, että jälkimmäisellä ajanjaksolla tuo metsästys on lähes olematonta liikkumisongelman vuoksi, eli käytännössä kanakoiramiehelle tuo aika on 10pv. Siinä faktaa ripaus. Ja jos oikein luet jälleen tuon minun tekstin, niin en ole niitä ampumassakaan… minulle riittää myös juoksutuslupa, jolloin linnuilla harjoitellaan, ei metsästetä. Tietenkin tämä saattaa olla alaa tuntemattomalle ihmeellinen käsite. Kanakoiran koulutus on niin paljon muutakin, kuin lintujen pudottelua.

Toinen, mitä edelleen hirmuisesti ihmettelen, on kiertely ja kaartelu: “kesällä vasta selviää, onko siellä metsästettävää” tai vaihtoehtoisesti “koiraa pitää treenata”. Ihan ihme selityksiä tuntuu löytyvän sille, että päästään ampumaan riekkoja ja kiirunoita, vaikka jokainen kyllä älyää, että kannat ovat heikot, ja kestävin ratkaisu olisi rauhoittaa ne väliaikaisesti. Sitä paitsi noilla kesäselvityksillä ei ole mitään väliä, koska MH ei enää silloin muuta riekkolupia.

Kuten varmasti hyvin tiedät, Suomessa on ohjeistuksena jättää Kiiruna ampumatta, myös tuolla Utsjoki, Enontekiö ja Inarin kunnissa. En muuten ole ensimmäistäkään nähnyt luonnossa noilla alueilla, missä metsästän. On hivenen liian alavaa Kiirunan kantilta tuo alue.

Kolmas, mikä mua kiinnostaa, on se, mistä sinä nämä “viestisi” saat? Keitä sun lähteet ovat, ketkä väittävät riekkokantojen olevan metsästyskunnossa? Mun lähteet ovat mm. heitä, ketkä työkseen tutkivat alueen luontoa. Vähän vaikea kuvitella, että viime marraskuusta olisi ihmeparantuminen tapahtunut. Painotan nyt vielä: tunturihaukalla ei ollut yhtään lentopoikasta Suomessa 2009, johtuen siitä, että pesintä vaiheessa ei riekkoja tai kiirunoita yksinkertaisesti ollut saatavilla. Mun mielestä tämä on yksi hirmu hyvä indikaattori.

Minun viestini tulee paikallisilta kanakoiraharrastajilta, sekä metsästäjiltä. Hyvin tiedossa ollut se, että viimeiset 2v on olleet erittäin huonoa lintukantaa, mutta nousemaan päin se jokatapauksessa on siitä mitä se pahimmillana oli. Vaikkakin riekkoa on kohdannut suuri kato koko pohjoismaissa (vrt. vaikkapa v.2005), niin kadon syvyys on myös osittain paikallista. Ja jos hyvä poikuevuosi tulee, niin kannalla on mahdollisuus nousta tuolta aallonpohjasta suht’ nopeasti (vuosi pari). Painotetaan nyt sitten itsekkin vielä, että edelleenkään en ole laajemman metsästyksen kannalla. Rauhoitus voisi olla eräs keino, mutta silti toivon että koulutuslupia koirille saisi edelleen. Siinä ei lintua vahingoiteta, mikäli ymmärrät mitä kanakoiran koulutus tarkoittaa. Jos pesintä onnistuu, niin kaippa noita ‘indikaattoreita’ on sitten ensi keväänä olemassa.

Keväällä taas lähden kouluttaamaan koiraani rotukerhon kevätpäiville, se tehdään peltopyyn kantalaskennan ohessa. Niin tehtiin viime keväänä ja myös syksyllä. Ensimmäistäkään peltopyytä ei syksyllä ammuttu, eikä myöskään fasaania, vaikkakin oli lupa pudottaa 1 fasaani/koira/päivä tuolta alueelta, missä laskentaa suoritimme. Siellä ei tainnut kenelläkään olla edes asetta matkassa.

RankRankRankRank

Total Posts: 3961

Joined 20.07.2007

PM

pakko kysyä, mennääks nyt tuvan vieressä.

Signature

Kukaan ei ole hyödytön,
aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

http://pertinkuvat.1g.fi/kuvat/

Rank

Joined 27.07.2007

PM

Nyt tänä keväänä 2010 olen hiihtänyt maastossa arviolta 35 kertaa mettäsuksilla ja olen nähnyt arviolta 4 kpl. riekkoja kokoaikana ja nekin yleensä ovat yksittäin liikkeellä !!
Kannatan täysrauhotusta kanalintujen osalta, niin saavat nekin ahneetpaskahousut opetuksen jotka eivät osaa pyytää riistaa ” herrasmiesäisen kohtuullisesti “, ikävä kyllä ne ahneet ovat pilanneet metsästäjien maineen ja yleistäminen on jo hyvin lähellä .
Vaikkakin kantojen vähyyden syytä ei tiedetä tarkalleen, mutta mutta ..!

Rank

Joined 20.07.2007

PM

pakko kysyä, mennääks nyt tuvan vieressä.

Nää keskusteluhan on ollut hyvin asiallista, eihän tässä ole edes päästy kuin pönkäsemään metsäkanalintujen kantaproblematiikkaa wink

Nyt tänä keväänä 2010 olen hiihtänyt maastossa arviolta 35 kertaa mettäsuksilla ja olen nähnyt arviolta 4 kpl. riekkoja kokoaikana ja nekin yleensä ovat yksittäin liikkeellä !!

Oletko pitänyt kirjaa aiemmilta vuosilta ?

Vaikkakin kantojen vähyyden syytä ei tiedetä tarkalleen, mutta mutta ..!

Ei tiedetä ei, on tunturimato, koivuhävikki, joku tuntematon loinen/sairaus yms.
Kovasti vaan on iskenyt niin Suomeen, Ruotsiin, kuin Norjaankin. Itse olen kerännyt sydänverinäytteitä useampana vuonna Riekoista, muttei niistä ole koskaan mitään palautetta minulle asti kuulunut. Oulun yliopisto niitä kai tutki.

Ei, enkä varmaan Suomen puolella tänäkään vuonna metsästä ensimmäistäkään Riekkoa, jos Ruotsissa kanta voi paremmin, niin ehkä sieltä sitten, mutta tuskin omalta koiralta vielä ensimmäistäkään. Pääpaino tulee olemaan mussa metsäkanalintuissa sittten soveltuvilla alueilla sen edestä. Esim. Kuusamon kupeessa metsokanta oli viime syksynä vahvempi kuin kertaakaan minun aikana, eikä syy ollut ainoastaan pelaavat koirat. Olihan jo 2007 kalmassakin lähes saman verran metsoa, mitä oli riekkoa. Meillä on noilta alueilta, missä on kuljettu kaikki lintuhavainnot ylhäällä ja onhan noista jonkinlaisia johtopäätöksiä tehtävissä. Vuonna 2006 nähtiin päivässä Riekkoja enemmän, mitä 2008 syksyllä viikon aikana. Ja alueet oli kokolailla samat.

Kerran kävi niin, että tässä kotopuolessa eräs mies sanoi metsän yhdettömäksi metsojen kantilta. Kävin juoksuttamassa koiraa siinä ja 1 seisonnassa, toinen karkoittu vajaan puolen tunnin kulun jälkeen. Nämä olivat siis taatusti eri lintuja. Sen parin tunnin lenkin aikana vielä tapasin mitä ilmeisemmin uudemman kerran toisen noista karkoista ja kolmannen, joka kokonsa puolesta alkoi olla se valtakukko. Soveltu hyvin vielä tuohon pudotettun kakkuviipaleen reviiriteoriaan, mitä esim. J. Luhta on Metsola kirjassaan esittänyt.

Mutta toivotaan että lintukannat elpyy edes puoleen siitä, mitä ne oli 2004-2006 ja toivotaan että niinä huippuvuosina ymmärrettäisiin kiintiöitä hivenen suurentaa liiallisia kantakeskittymiä rajoittamaan. Tällöin ei tulisi jänisruttoepidemian kaltaisia ongelmia ainakaan, mikäli se nyt jokin tauti on tuon kannan vähentänyt. Riekkokantaa ei kuintekaan metsästämällä näin alhaiselle tasolle ole saatu, se on selvä asia.

RankRank

Joined 05.08.2009

PM

Oletko pitänyt kirjaa aiemmilta vuosilta ?

LOL Äläs nyt Tipe noin halvalla nahkaas myy. Lainaten viestiäsi: “Minun viestini tulee paikallisilta kanakoiraharrastajilta, sekä metsästäjiltä. “. Mitenkäs nämä Juhan tiedot voisivat olla epäluotettavampia kuin noiden sun kamujen?  cool smirk Juha sentään juoksee noita tuntureita aika vauhdilla siksakkia vuoden kierrossa, ja meriittilistalta löytyy aikamoisesti enemmän luonnonsuojelullista kenttätyötä kuin meiltä tavan sulkimenräpsyttelijöiltä.

Signature

RankRank

Total Posts: 1900

Joined 20.07.2007

PM

Eikös tämän keskustelun aiheena ollut vaeltajan teltta? Sovitaanko niin, että keskustelette jatkossa otsikon mukaisesti, ettekä jatka tätä metsästysprovosointikeskustelua täällä enää? Muutoin menee tämäkin ketju lukkoon.

Signature

En halua olla pelkkä tusinakuvaaja; anna siis kuvilleni palautetta, jotta voin kehittyä

Rank

Total Posts: 247

Joined 20.07.2007

PM

Peesaan tuota Mika Kimmoa, ehdottomasti Hilleberg jos Fjällräven on toinen vaihto ehto.

Rank

Joined 27.07.2007

PM

Tuntureilla eli tuulisissa olosuhteissa käytän"Hillen Nallo GT 2” :sta, kamat ja kokkaus absidissa, ja 60kg koirakin mahtuu emännän kera jos tarvii.
Helv. kevyt kantaa, kestävä, hyvä materiaali, kallis, mutta kestää ja kestää.
Outamailla jossa ei tuule kelpaa vuodenajasta riippuen vaikka pressu tai halpisteltta.